fredag 28. mars 2008

Bilkjøring og slikt

Dagen idag har vært gørrkjedelig, utenom at HM pakken kom. Gah. Så jeg tenkte jeg skulle ta opp noe som irriterer meg veldig - nemlig bilister.

Jeg har nå øvelseskjørt i ett par måneder med kjøreskole, fordi min far ville at jeg skulle gjøre det før jeg begynte med han, noe jeg har merket er ganske lurt. Kjørelæreren har jo pedaler og mulighet til å stoppe meg hvis noe veldig brått skulle skje. Det som jeg har merket i løpet av disse månedene, er hvor utrolig agressiv traffikken har blitt. Jeg, som en helt ferk sjåfør, klarer jo selvsagt ikke å kjøre helt prikkfritt i traffikken til enhver tid, men til tross for at hele bilen lyser SKOLEBIL, så får jeg illsinte blikk og tuting som bare faen hvis jeg kubber eller ikke kjører fort nok inn i et kryss eller rundkjøring. Helt seriøst, hva er egentlig problemet? Dere kommer kanskje 5 sekunder senere hjem JA, men har alle med lappen glemt hvordand er å være ny i traffikken? Og har alle de med lappen glemt at NEI det hjelper ikke å tute på en som øvelseskjører, fordi da blir personen ti ganger mer stresset og usikker?

La oss ta et eksempel. Min 2.time noensinne bak rattet skulle jeg kjøre meg selv hjem. Veien inn til min gate er midt i en bakke, og svingen inn er ganske skarp, så jeg hadde litt problemer med å få kjørt meg inn den gangen, noe som resulterte i at jeg stoppet litt. Merk dere at denne veien vanligvis ikke er så veldig traffikert, så jeg laget ikke kø for 100 biler akkurat. Og da, når jeg står der med 100 tanker i hodet og prøver å kjøre inn, presterer en ekkel nabo å sitte og tute på meg helt til jeg kjører inn, og i det sekundet hun kan, så raser hun forbi meg opp den lille bakken sin og ser irritert ut. Hva er vitsen?! Hun var et halvt minutt unna hjemmet sitt, men allikavel klarer hun ikke å ha litt medfølelse for en vettskremt 16 åring som akkurat har lært at det finnes tre pedaler og 5 forskjellige steder man kan styre girspaken. Årh, jeg blir så irritert.

Jeg vil ha flere hyggelige folk, sånn som damen som gikk forbi og viste meg tommelen opp på min første lukeparkering. Aldri sett henne før eller siden, men hun gjorde den timen svært mye hyggeligere. Det koster ingenting å vise litt medfølelse, tross alt, alle har vært ny i traffikken en gang.

1 kommentar:

  1. Jeg er veldig enig! Jeg har øvelseskjørt i snart ett år, og jeg kjører egentlig veldig greit - jeg kjører ikke for sent og jeg lager ikke noe trøbbel i kryss/rundkjøringer og sånt, men når jeg kjører på motorvei og lignende er det ofte folk skal kjøre forbi med én eneste gang - selv om de ikke kjører noe fortere enn meg. Når jeg kjører med pappa hender det at jeg glemmer å sette på L-en, og da er det ingen som kjører forbi meg, da holder de seg pent bak. Det virker som at så fort de ser den røde L-en bak på bilen MÅ de kjøre forbi, bare på grunn av den, ikke fordi jeg "ikke kjører bra nok". :p Egentlig sinnsykt teit, men jeg syns det er morsomt å se også.

    SvarSlett